Opis zadania
Projekt przewiduje utworzenie ogrodu sensorycznego na terenie Przedszkola Miejskiego nr 6 "Promyczek" w Stargardzie. Zakłada się zasadzenie różnorodnych roślin - bylin, krzewów jadalnych, drzew, pnączy; instalację instrumentów ogrodowych, tj. dzwony rurowe, bębny, gongi oraz wybudowanie drewnianej altany do organizacji zajęć na powietrzu, warsztatów oraz spotkań z członkami społeczności przedszkolnej.
Ogród będzie pełnił funkcję terapeutyczną i naukową dla wszystkich dzieci - zarówno tych wymagających wsparcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, jak i dzieci w normie rozwojowej. Ogród da szansę nauczycielkom na prowadzeni8e atrakcyjnych, wielozmysłowych zajęć dydaktycznych na powietrzu, będzie stanowić oryginalny element krajobrazu i wyróżni placówkę na tle innych przedszkoli.
Ogrodem sensorycznym nazywa się przestrzeń krajobrazową, którą można odkrywać za pomocą wszystkich zmysłów. Odpowiednio zaangażowana przestrzeń pozwala głębiej poznawać przyrodę, łączy funkcję terapii i nauki. W tego typu ogrodach rozwijane są wszystkie zmysły:
- zmysł wzroku stymulowany jest przez możliwość obserwacji zmian zachodzących w przyrodzie, w różnych porach roku. Ważne jest, by w ogrodzie znajdowały się liczne nasadzenia, różniące się kształtem i pokrojem - wieloletnie byliny, krzewy jadalne, pnącza, drzewa-tworzące ciekawy krajobraz;
- zmysł słuchu rozwijany jest poprzez śpiew gromadzących się ptaków i owadów, chrzęst różnorodnej powierzchni pod nogami (drewno, szyszki, kora drzewna, otoczaki), szumem wiatru. W ogrodzie można zainstalować specjalne instrumenty ogrodowe, bębny, dzwony rurowe, goni wietrzne, tuby, pozwalające odkrywać samodzielnie świat dźwięków;
- zmysł węchu pobudzany jest za pomocą intensywnie pachnących roślin- kwiatów, ziół, krzewów. Wydzielane zapachy pozwalają na naturalną aromaterapię;
- zmysł smaku stymulowany jest poprzez florę rodzącą jadalne owoce-pnącza, byliny, krzewy, drzewa. Zróżnicowanie smaków -słodkich, kwaśnych, cierpkich, daje szansę na pobudzanie kubków smakowych , a zebrane owoce mogą być wykorzystane do komponowania zdrowych posiłków i przekąsek;
- zmysł dotyku pozwala na głębokie poznanie świata przyrody poprzez różnorodność faktur, kształtów, wielkości i ciężarów. Pobudzanie tego zmysłu daje poczucie spokoju i wprowadza w stan relaksu.
Ogrody sensoryczne stanowią znakomitą i przestrzeń do terapii oraz nauki. Dzieci mogą w nich obserwować zmiany zachodzące w przyrodzie, mogą uczyć się sadzenia i pielęgnowania roślin, chodzić boso po ścieżkach sensorycznych", biegać i chować się wśród drzew, a także rozwijać swoje zdolności artystyczne. Ogród terapeutyczny daje więc szereg nieograniczonych możliwości.